Witamina D – dlaczego powinnaś o niej pamiętać

Za naszymi oknami powoli pojawia się jesień. Nie wiem jak Wy, ale ja dostrzegam ją na każdym kroku. Dni są krótsze, wieje chłodem a słońce coraz częściej chowa się za chmurami. W tym jesiennym okresie dużo się mówi o suplementacji witaminy D. Przyznam szczerze, że bardzo długo kompletnie ignorowałam ten temat. Do czasu aż przekonałam się na własnej skórze jak ważna jest witamina D.

Jak dowiedziałam się, że mam niedobór witaminy D?

Jak wspomniałam do tematu witaminy D pochodziłam po macoszemu. Wiedziałam, że zaleca się suplementacje w okresie jesienno-zimowym, kiedy nasz kontakt ze słońcem jest ograniczony. Bo właśnie ze słońca czerpiemy sporą dawkę tej witaminy. Na tym moja wiedza się kończyła i nie traktowałam tego zbyt poważnie.

Moje myślenie diametralnie się zmieniło, kiedy po raz pierwszy poszłam na terapię. Dostałam wtedy zalecenie, by sprawdzić poziom witaminy D w moim organizmie. I wiecie co się okazało? Mój wynik był sporo poniżej normy.

Był to czas, kiedy nie miałam na nic siły. Moje chęci do życia gdzieś się ulotniły. Wszystko widziałam w szarych barwach a mój rytm dnia i snu kompletnie się rozregulował. Mówiąc w skrócie miałam sporo objawów depresji. I nigdy przez myśl mi nie przeszło, że może mieć to związek z niedoborem jakiejś tam witaminy. Nie powiem Wam na ile ten niedobór wpłynął na moje samopoczucie. Ten temat jest bardziej złożony a sama wciąż jestem na etapie leczenia.

Jednak nie mogę nie zastanawiać się nad skutkami mojego zaniedbania zdrowia. Bo może jakbym nie doprowadziła do tego zaniedbania, nie doprowadziłabym do tak złego stanu mentalnego. Witamina D, a konkretnie jej niedobór, nie jest główną przyczyną tego trudnego czasu w moim życiu, ale na pewno dołożył swoją cegiełkę do tego chaosu w mojej głowie.

Witamina D i skutki jej niedoboru

Dziś już wiem, że nie warto ignorować wpływu witaminy D na nasze zdrowie. Według statystyk aż 90 % Polaków może cierpieć na niedobór tej witaminy. A to przerażająca statystyka jeśli spojrzymy na skutki tego niedoboru:

  • Obniżona odporność
  • Podatność na złamanie
  • Problemy z zębami
  • Zaburzenia snu
  • Zaburzenia nastroju
  • Depresja
  • Wypadanie włosów
  • Pogorszenie stanu skóry
  • Przemęczenie
  • Osłabienie

Zadbaj o zdrowie. Idź się zbadaj.

Jeżeli czujesz się przemęczona, masz obniżony nastrój i problemy zasypianiem – idź do lekarza i sprawdź czy nie masz niedoboru witaminy D. Szczególnie w okresie jesiennym i zimowym, kiedy nasze gorsze samopoczucie zwalamy na jesienną chandrę. Bo niedobór witaminy D to realny problem, który dotyka sporą liczbę osób, które nie mają o tym pojęcia. A to problem, którego nie warto ignorować.